Geoblog.pl    piti628    Podróże    Rowerowa 9 dniowa pętla z domu do domu przez góry i różne "Velo" (665 km.)    Dzień 5 za Zakliczyn
2024

Dzień 5 za Zakliczyn

Polska, Zakliczyn

Za to rano po raz pierwszy obudziło nas słonko To będzie kolejny gorący dzień i chyba jeden z bardziej trudnych. Jedziemy przez Staro Sądecki rynek, który nie wprawia nas w zachwyt. Kawał placu wyłożony brukiem, a właściwie otoczakami granitowymi pochodzącymi z Dunajca. Zapewne było to czasochłonne i dosyć regionalne, ale w czasach wszechobecnej rynkowej betonozy nie spodobało się nam. Drobne zakupy i jedziemy na obrzeża miasta by zobaczyć Ołtarz Papieski – pamiątkę wizyty Jana Pawła II tutaj w czerwcu 1999 roku. Dalej jedziemy na kładkę nad Popradem i wzdłuż Popradu i dalej Dunajca dojeżdżamy do Nowego Sącza. Tutaj budowa nowej przeprawy przez rzekę przez co jest objazd dla rowerzystów. My jednak wybieramy przeprawę przez płotki i wał, czyli najkrótszą drogę i nią wjeżdżamy zobaczyć centrum miasta. Rynek i tu mało zielony, ale jest ratusz zajmujący trochę miejsca na tym placu, jest też kilka drzew, co sprawia że jest tu jakoś ładniej niż w Starym Sączu, choć niestety ratusz w remoncie i nie w pełni widoczny :-(. Jedziemy pod ruiny zamku w parku imienia Ireny Styczyńskiej skąd można pooglądać most Piłsudskiego nad Dunajcem a także nieźle prezentującą się siedzibę znanego producenta lodów – Koral. Robimy zakupy na dalszą podróż i ruszamy dalej, zatrzymując się na drugie śniadanie obok mostu za którym znajduje się kajakowy tor slalomowy na Dunajcu na którym akurat trenuje kilku młodych kajakarzy. Fajnie się ogląda, ale droga wzywa. Ruszamy. Fajnie jest przez około sześć kilometrów, ale przy fabryce Wiśniowskiego szlak się kończy i trzeba poruszać się drogami publicznymi. Za nami 25 kilometrów. Bardzo gorąco a my zaczynamy się wspinać. Na dwóch kilometrach sto dwadzieścia metrów w górę. Ciężko jest, ale za chwilę na chwilę będzie lżej bo następne dwa kilometry będzie zjazd o te same sto dwadzieścia metrów i kolejne podobne wzniesienie. W nagrodę widoki fajne i raczej ostatnie na Tatry. Kulamy się cały czas wzdłuż jeziora Rożnowskiego, raz w dalszej, raz w bliższej odległości od jego brzegów. Prawie dwadzieścia kilometrów. Pozostaje jeszcze dyszka lekko męcząca i w końcu mamy przeprawę promową między Tropiem a Wytrzyszczką. Stąd lewą stroną jeziora Czchowskiego na obiad tuż przed zaporą tegoż jeziora. Najedzeni, przemieszczamy się przez zaporę na prawą stronę Dunajca i tej będziemy się trzymać do końca dzisiejszego dnia czyli jeszcze dwadzieścia kilometrów z których pierwszy musimy się jeszcze pomęczyć ale dalej będzie już z górki. Wjeżdżamy w Ciężkowicko – Rożnowski Park Krajobrazowy i powraca Velo Dunajec. Po lewej stronie na wzgórzu widok zamku w Czchowie, a dalej i w oddali, choć z każdym kilometrem coraz bliżej widok wznoszącego się nad ścianą lasu wyglądającego na potężny zamek w Melsztynie. Dojeżdżamy do Zakliczyna. Dzień ma się ku końcowi, zbaczamy z trasy o ¾ kilometra, bo znowu potrzebujemy napojów. Będą na dziś i jutro. Wracamy na szklak przy którym pojawiają się drogowskazy do różnych ciekawych miejsc po drodze. Na jednym odległość 1700 metrów do Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lutosławicach. Dziś już jest zbyt późno, może wrócimy tu następnego dnia, jeśli uda się gdzieś w pobliżu zanocować. W miarę dobre miejsce z dojściem do ciepłego Dunajca znajdujemy dwa i pół kilometra dalej. Zobaczymy co będzie juto. Za nami 81 km.