Geoblog.pl    piti628    Podróże    Turcja Syria wycieczka objazdowa    w syrii

w syrii

Syria
Syria, Maaloûla

Po dziesiątej dotarliśmy do Maaloula (arab. معلولا) - miejscowość w środkowo-zachodniej części Syrii u podnóża gór Antyliban, około 50 kilometrów na północny wschód od stolicy kraju - Damaszku. Ośrodek pielgrzymkowy dla chrześcijan - miejsce kultu św. Tekli, jednocześnie duża atrakcja turystyczna - znana z malowniczego położenia w skalnym wąwozie oraz interesujących zabytków sakralnych. Oryginalność Maaluli polega również na tym, że jest to jedno z trzech miejsc na świecie (pozostałe to syryjskie wioski Bahha i Gub Adin), gdzie zachował się w codziennym użyciu zachodni dialekt języka aramejskiego, którym prawdopodobnie posługiwał się Chrystus.Zwiedziliśmy tam najstarszą część miasta , którą stanowi kościół pw. św. Sergiusza. Zbudowano go przypuszczalnie pomiędzy 313 a 325 r. Ściany trójnawowej świątyni pokrywają, niedawno odsłonięte, freski, a także liczne ikony. Wśród nich znajduje się również polski akcent, są to dwie ikony podarowane przez generała Władysława Andersa, który przebywał tutaj w 1943 r. w swej wojennej drodze do ojczyzny...