Geoblog.pl    piti628    Podróże    Turcja Grecja-autokarowa objazdówka    W Pammukale i Efezie
2006

W Pammukale i Efezie

Turcja
Turcja, Efes
Przejechano 2022 km

Pamukkale-olśniewająco białe wapienne formacje trawertynowe wyglądają z daleka jak jasne blizny na górskim zboczu. Gdy podjeżdża się bliżej, nabierają bardziej konkretnych kształtów. Staje się zrozumiałe, dlaczego miejsce to nazwano „bawełnianą twierdzą”. Trawertyny wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.Później pojechaliśmy do Efezu gdzie najpierw odwiedziliśmy miejsce zwane Maryemana. Jest to miejsce gdzie Maryja, matka Jezusa spędziła ostatnie dni swojego życia. Muzułmanie także czczą to miejsce, gdyż uważają Maryje za matkę proroka. Mieliśmy wiele szczęścia by zobaczyć to miejsce, ponieważ dwa dni wcześniej ugaszono pożar szalejący wokół tego miejsca. Z wielkim trudem udało się powstrzymać płomienie , by nie strawiły świętego miejsca.Tuż obok Efez, który jest najlepiej zachowanym antycznym miastem we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, w którym można przekonać się, jak wyglądało życie w czasach rzymskich. Nie trzeba dodawać, że jest to jedna z największych atrakcji Turcji.W czasach rzymskich Efez szczycił się pozycją pierwszej i największej metropolii w Azji. Mieszkało w nim wówczas 250 tys. ludzi. Był także stolicą rzymskiej Azji Mniejszej, hołubioną przez kolejnych cesarzy. Ożywiony handel (w tym morski) i słynna świątynia Artemidy przyciągały tłumy. Dotarł tu św. Jan, podobno z Maryją, a także św. Paweł, który do chrześcijan poznanych w mieście napisał List do Efezjan.Dobrobyt nie trwał jednak długo. Mimo prac nad przebudową portu, którym patronował władca Pergamonu Attalos II, a także starań prokonsula Nerona, który zarządził wybieranie mułu, proces wypłycania zatoki postępował. Cesarz Hadrian zlecił zmianę koryta rzeki, lecz Kajstros dalej niszczyła port, aż w końcu osadzający się szlam „zepchnął” morze do Pamucaku, 4 km na zachód. Efez został odcięty od morza, a tym samym stracił główne źródło dochodów.W 262 r. złupili je Goci, jednak w 431 r. wciąż było tak ważnym ośrodkiem, że wybrano je na miejsce obrad soboru kościelnego. W VI w. n.e. cesarz Justynian zbudował bazylikę św. Jana na wzgórzu Ayasuluk, które stało się nowym centrum miasta. Upadek metropolii był jednak nieunikniony.