Geoblog.pl    piti628    Podróże    Grecja - autokarowa objazdówka    Dzionek w Atenach

Dzionek w Atenach

Grecja
Grecja, Ateny

Zwiedzanie Aten rozpoczynamy od zmiany warty przy Pomniku Nieznanego Żołnierza pod Parlamentem , na widok której można się trochę pośmiać, gdyż ruchy żołnierzy wyglądają dosyć komicznie, później spacer po Ogrodach Narodowych dzielącym Parlament od domu prezydenta Grecji, a następnie udajemy się pod stadion Panathinaiko (co znaczy: "stadion wszystkich Ateńczyków") , który znany jest obecnie także pod nazwą Kallimarmaro ("zrobiony z marmuru") lub po prostu starożytny lub marmurowy. Zbudowany w IV wieku p.n.e. w kształcie gigantycznej podkowy, był areną igrzysk panatenajskich, które odbywały się co 4 lata podczas świąt ku czci Ateny.Obecny stadion jest udaną rekonstrukcją starożytnej budowli. 5 kwietnia 1896 roku odbyła się tu ceremonia otwarcia I Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej. Z okazji Igrzysk Olimpijskich w 2004r. stadion został zmodernizowany i odbudowany ze zniszczeń trzęsienia ziemi z 1997 roku i odbyły się tu dwie konkurencje: finał biegu maratońskiego, oraz finały łucznictwa.
Kolejnym celem naszej wędrówki po Atenach jest Akropolskie wzgórze. Wędrując na nie powoli , przechodzimy obok skały z której św. Paweł z Tarsu wygłosił pierwsze kazanie o „nowym Bogu” (Jezusie) Na wyrównanym szczycie wzgórza o rozmiarach 175 x 300 m, wznoszącym się 156 m n.p.m. i 80 m nad miastem, już w epoce mykeńskiej i homeryckiej wzniesiono wiele budowli świeckich i sakralnych. Po inwazji perskiej w 480 roku p.n.e. Akropol został całkowicie zniszczony. Nie ocalał też pierwszy Partenon. Nowy został zbudowany w stylu doryckim w latach 447 - 432 p.n.e. Ten najwspanialszy pomnik kultury helleńskiej jest dziełem trzech wybitnych postaci :
- projekt wykonał Iktinos, budowniczym był Kallikrates, a Fidiasz ozdobił budowlę swoimi rzeźbami.Jego długość wynosiła 69,5 metra , szerokość 31 m, a wysokość prawie 14 m.
Na Akropol wchodzi się przez monumentalne wejście zwane Propylejami. Po ich prawej stronie wznosi się mała jońska świątynia Ateny Nike w latach 430 - 421 p.n.e. Spośród pozostałych budowli Akropolu elegancją stylu wyróżnia się Erechtejon - sanktuarium poświęcone wielu bogom i herosom, m.in. Atenie Polias, Posejdonowi, Erechteuszowi i Hefajstosowi. Budowla została wzniesiona w latach 421 - 406 p.n.e. na skraju północnej ściany skalnej, w miejscu ściśle związanym z mitycznymi dziejami Attyki. Teatr Dionizosa, zbudowany z kamienia, najstarszy i najważniejszy teatr greckiego świata, mógł pomieścić 17 tys. widzów. W czasach rzymskich teatr zaadaptowano na arenę, na której odbywały się walki gladiatorów. W pobliżu znajduje się Odeon Herodesa Atticusa - rzymski teatr muzyczny na 5 tys. widzów, dawniej przykryty cedrowym dachem. Znakomita akustyka Odeonu wykorzystywana jest nawet współcześnie.
Drugi kompleks starożytnych ruin to Agora, czyli ateński rynek. Od początku VI wieku p.n.e. było to centrum życia politycznego i gospodarczego Aten. Mieściły się tu najważniejsze gmachy publiczne miasta ( budynek posiedzeń Rady Pięciuset, sąd i więzienie, mennica, szkoły, biblioteka ), świątynie i ołtarze ofiarne. Kręgosłupem Agory była Droga Panatenajska - trakt uroczystych procesji ku czci Ateny, które odbywały się co 4 lata. Najlepiej zachowaną budowlą Agory jest świątynia Hefajstosa wzniesiona w latach 449 - 440 p.n.e. W bezpośrednim sąsiedztwie Agory znajdują się Agora Rzymska ( Forum Romanum ) z przylegającą do niej słynną ośmioboczną Wieżą Wiatrów i Biblioteka Hadriana.
No koniec podeszliśmy do ruin największej budowli sakralnej Hellady (107,5 x 41 m), którą była świątynia Zeusa Olimpijskiego, tzw. Olimpiejon. Zaczęto ją wznosić w VI wieku p.n.e., a ukończono w 132roku n.e., za rządów rzymskiego cesarza Hadriana. Ze 104 korynckich, ponad 17- metrowych żłobkowanych marmurowych kolumn zachowało się zaledwie 15 oraz fragmenty architrawu. We wnętrzu świątyni stał ogromny posąg Zeusa ( kopia posągu z Olimpii ).
Powrót do hotelu, chwila odpoczynku i wyjście do tawerny w słynnej dzielnicy Plaka na kolację i grecki wieczór gdzie tańcujący na scenie tancerze prezentowali swym tańcem i strojami różne regiony i tradycje Hellady. Po północy wróciliśmy do hotelu podziwiając po drodze podświetlone wzgórze Akropolu. (długi opis , ale o Atenach trudno jest napisać mało :)