Geoblog.pl    piti628    Podróże    Egipt - gorący kraj z cieplutkim morzem    Asuan i jego okolice

Asuan i jego okolice

Egipt
Egipt, Asuan

Po pierwszej z nich ruszamy na wycieczkę. Najpierw do kamieniołomu w którym w czasach starożytnych wydobywano czerwony granit z którego budowano obeliski, posągi , kolumny , sarkofagi. My mogliśmy zobaczyć niedokończony obelisk którego wykucie 15 wieków przed naszą erą zleciła królowa Hatszepsut by ustawić go w Karnaku. Obelisk miał mierzyć prawie 42 metry wysokości a podstawa 4,2 x 4,2 metry . jego waga to około 1168 ton (!!!) . Na obelisku pojawiła się jednak skaza-pęknięcie które zniweczyło plan królowej i przez co zaniechano dalszej przy nim pracy.
Następny etap wycieczki to imponujących wymiarów Wysoka Tama na Nilu, której zachodni koniec stanowi wieża w kształcie kwiatu lotosu (symbol przyjaźni Egiptu i ZSRR, który pomagał przy budowie),a do której przejechać musieliśmy po starszej i niższej tzw. Tamie Asuańskiej. Wysoka Tama ma długość 3600 m, szerokość u podstawy 980 m i 40 m u szczytu oraz wysokość 111 m. Do jej zbudowania użyte zostały 43 miliony m³ materiału. Jest ochraniana i pilnowana przez uzbrojone wojsko, nie pozwalające na fotografowanie wschodniej strony budowli. Tama ta pozwoliła utworzyć sztuczne jezioro-Nasera długie na 510 km.!!!
Kolejny punkt wycieczki, to znowu perfumeria, w której już nikt niczego nie zakupił, a następnie bazar z różnego rodzaju przyprawami, migdałami, herbatkami itp. Prywatnie zaglądamy jeszcze do McDonaldsa :) blisko którego cumuje nasz statek.