Geoblog.pl    piti628    Podróże    Kawałek Chorwacji    Tak sobie zwiedzamy

Tak sobie zwiedzamy

Chorwacja
Chorwacja, Pula

Postanowiliśmy zobaczyć coś jeszcze na półwyspie Isrii, tak więc wybraliśmy się na wycieczkę do Puli (wł. Pola), która jest skarbnicą bezcennych zbiorów muzealnych i antycznych zabytków z czasów kwadryg, gladiatorów i cesarza Wespazjana, w tym przede wszystkim amfiteatru, jak również szerokich plaż okalających miasto, zacisznych zatoczek, wspaniale zagospodarowanych kempingów i kompleksów wypoczynkowych. Najlepszą porą na przyjazd do Puli jest sierpień. Trwa wtedy festiwal filmowy i w mieście goszczą gwiazdy show-biznesu z całego niemal świata.Najsłynniejszym zabytkiem Puli jest amfiteatr zbudowany w I w. przez cesarza Wespazjana i dziś, obok Rzymu i francuskiego Nimes, najlepiej zachowana budowla tego typu na kontynencie. Budowla ma owalny kształt (100 na 130 m) i jest szóstym pod względem wielkości zachowanym rzymskim amfiteatrem. Dwie kondygnacje arkad i piętro z prostokątnymi otworami tworzą ażurową ścianę wysoką na 33 m, wewnątrz której zbudowano arenę, ławki dla publiczności, pomieszczenia dla obsługi i gladiatorów oraz klatki dla zwierząt. Schody dla publiczności ukryto w czterech wieżach.Niegdyś mógł pomieścić ponad 20 000 widzów obserwujących walki gladiatorów i zmagania z dzikimi zwierzętami. Obecnie odbywają się w nim koncerty, spektakle operowe (goszczą w nim gwiazdy tej miary co Jose Carreras) oraz projekcje i spotkania w czasie imprez: Pulski filmski festival i Dani hrvatskog filma. W podziemiach amfiteatru można oglądać wystawę na temat starożytnego wina i oliwy oraz ich wpływu na życie ludzkie.Po zwiedzeniu udaliśmy się jeszcze na wzgórze na którym znajduje się wenecka XVII-wieczna twierdza z czterema bastionami, mieszcząca Muzeum Historyczne Istrii. Jeszcze krótki spacerek po miasteczku i powrót do Rabacia...